zondag 10 oktober 2010

Pensioen

Het lijkt toeval: ik ben in het kader van mijn studie Financial Service Management, bezig met het vak wft Leven en Pensioenen, 29% van de Uniforme Pensioen Overzichten voldoen niet aan de regels van de AFM en Personeelszaken weet onvoldoende over de pensioenvoorziening die zij hun medewerkers aanbieden. Dit komt allemaal in 1 week voorbij!

Het goede nieuws is dat ík steeds meer te weten kom over pensioenen. Het in mijn ogen toch wel heel trieste nieuws is, dat werkend Nederland nog steeds denkt dat zijn pensioen goed geregeld is maar dit niet zeker weet. Met als klap op de vuurpijl dat zij dit ook niet zeker kan weten, omdat de UPO's niet kloppen en HRM hen hier niet bij kan helpen. Zij willen wel een voorziening maar geen rompslomp.....

En ondanks dit alles is het stil!De kranten staan bol van pensioenfondsen die de bodem van hun dekkingsgraad in zicht hebben. Uitkeringen worden bevroren en het is stil. We moeten doorwerken tot ons 67e met pensioenveranderingen als gevolg en het is stil!

Een werkgever biedt een pensioenvoorziening. Die houdt niet op met het betalen van premies. Pensioen is niet sexy. Sterker nog; het lijkt ingewikkeld en dus laten we het maar zo. Dit kan anders. Door werknemers eerlijk en helder voor te lichten over de opbouw van hun pensioen en over wat dit voor hen betekent, geef je hen de kans keuzes te maken ten aanzien van hun oudedagsvoorziening. Ik ben voor financiële zelfredzaamheid. Echter, om die zelfredzaamheid te bevorderen zul je een vertrekpunt moeten hebben.

En dat punt is wat mij betreft goede voorlichting zonder commerciële bijbedoelingen. Helder, eerlijk en met kennis van zaken. Alleen zo geef je de werknemer een kans zelfredzaam te zijn en met kennis zijn oudedagsvoorziening op te bouwen.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben een groot voorstander van financiële zelfredzaamheid! Met Financiele struisvogelpolitiek gaan we het echt niet redden. Dus, Fijn, dit geluid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk 1ste blog Pauline! Wat pensioen betreft. Gelukkig heb ik hiervan een geheel andere visie. Ik denk dat ik maar blijf werken totdat ik er bij wijze van spreken bij neerval. Ik werk omdat ik het (nog steeds) leuk vind, ben zelfstandig, blijf jong (van geest) en voel me minder afhankelijk van dat pensioengedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed punt wat betreft de goede voorlichting zonde commerciële bijbedoelingen.

    Ik zeg voorlichtingen in de avonduren, op kantoor, verzorgd door Findus

    Groetjes Robin

    BeantwoordenVerwijderen