donderdag 4 november 2010

Pijn is voor even; opgeven voor altijd

Wijsheid
Pijn is voor even; opgeven voor altijd. Ik hoorde deze wijsheid gisteren tijdens het ondernemerscongres in Apeldoorn. (http://www.ondernemerscongres.nl/overijssel) Het is een quote van Sven Kramer. Hij bleef mij bij. Iedereen heeft wel momenten waarop je je wanhopig afvraagt waarom je het allemaal nog zo leuk vindt wat je doet. Als ik voor mijzelf spreek: ook ik zit regelmatig in spagaat. Moeder van 3 jongens, student, ondernemer en echtgenote van een hardwerkende man. Waar begin ik als ik mijn nek breek over losliggend speelgoed en voetbaltassen. Als er meer in de wasmand ligt dan in de kast en als ik een tentamen moet doen  dat een week vervroegd wordt en de boeken 3 weken te laat ontvang. Als een schuldeiser zegt: "allemaal leuk en aardig maar binnen een maand wil ik een plan zien". Aaaah!

Vooral doorgaan
Ze zeggen:"als je er niet dood aangaat, word je er alleen maar sterker van!". En zo is het. Mijn ervaring is dat er altijd een moment komt waarop de puzzelstukjes in elkaar vallen. Dit is dan ook wat ik mijn cliënten voorhoud. Financiële problemen zijn lastig en alles overheersend. Daar is mijn spagaat een eitje bij. Als er hulp ingeschakeld wordt, is men het overzicht allang kwijt. Men is op de 'overleven stand' gegaan maar weet niet precies wanneer. Ik zet mijn cliënten op de  'leven stand'. Dat betekent dat het leven ook vol binnenkomt inclusief de schuldeisers. Het is aan mij om hen te laten inzien dat 'opgeven' geen optie is. We isoleren de schulden van de normale financiële huishouding. Proberen van uit die normale gang van zaken de schulden op te lossen. Dit is hard werken voor mijn cliënten. Praktisch maar ook mentaal. Dit doet pijn en is confronterend.

Winnen
Een cliënt komt op een moment dat hij het allemaal niet meer ziet zitten. En dan gaan we door! We, want ik blijf erbij. Ben altijd bereikbaar als klankbord en voor praktische zaken. Maar de cliënt doet het. De overwinning is voor hem. De opluchting als het probleem kleiner wordt maakt dat er ruimte komt voor andere dingen. Het leven gaat weer beginnen. Dat maakt mijn werk zo fantastisch. Leven in plaats van overleven, want pijn is voor even; opgeven voor altijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten