vrijdag 12 november 2010

what's in the name: schuldhulpverlening vs financiële hulpverlening

Verwarring
Ik bied financiële hulpverlening. "oh, dus jij biedt schuldhulpverlening" . Op deze manier worden mijn activiteiten regelmatig samengevat. Nee dus, ik bied geen schuldhulpverlening; ik bied financiële hulpverlening! Maar wat is dan het verschil? En waarom is het zo belangrijk dit verschil te benadrukken?

Definitie
Een huishouding heeft een problematisch financiële situatie als zij niet in staat is binnen 36 maanden uit haar reguliere budget haar schulden/achterstanden op te lossen. Op dat moment kan er door een Gemeentelijke Kredietbank of lid van de NVVK een minnelijk- of wettelijk- (WSNP) traject tegen finale kwijting gestart worden. Alleen deze organisaties zijn bevoegd voor het starten van dergelijke trajecten. Het is dan ook heel belangrijk je er van te vergewissen dat je met een instantie in zee gaat die bevoegd is minnelijke- en wettelijke trajecten tegen finale kwijting aan te bieden!!

Financiële hulpverlening
Ik bied financiële hulpverlening. Ik word ingehuurd door werkgevers om hun personeel bij te staan in het oplossen van financiële problemen. Dit betekent dat ik allereerst alle inkomsten en inkomensverruimdende middelen inventariseer, toeslagen aanvraag en belastingaangifte doe met de werknemer. Daarnaast inventariseer ik de achterstanden/schulden. Ik moet weten of deze binnen 36 maanden uit regulier budget betaald kunnen worden. Indien dit niet kan, verwijs ik de werknemer door naar de Gemeentelijke Kredietbank; de Stadsbank. Indien de achterstanden/schulden binnen 36 maanden betaald kunnen worden uit regulier budget, stel ik een plan van aanpak op. Op basis van dit plan begeleid ik een werknemer 6 maanden bij het nakomen van de afspraken en help hem met zaken die in die periode op zijn pad komen.

Groot verschil
Uit een gesprek dat ik zo even met een deurwaarder had, bleek dat het belangrijk is het verschil tussen schuldhulpverlening en financiële hulpverlening te benadrukken. Immers een deurwaarder/schuldeiser kan er ten onrechte van uitgaan dat hij een aanbod tegen finale kwijting krijgt. Daar is hij niet bij gebaat. Je kan je voorstellen dat de toon van het gesprek verandert als de deurwaarder/schuldeiser merkt dat de werknemer voornemens is de hele vordering te betalen. Ik merk dat ik alle medewerking krijg als ik een plan goed onderbouw en de intenties communiceer. Schuldeiser blij, werknemer blij en niet te vergeten werkgever blij.

Wees er dan wel op tijd bij!
Het is voor financiële hulpverlening belangrijk in een vroeg stadium hulp in te schakelen. Dan is het nog mogelijk goede afspraken te maken. Zo kan ik voorkomen dat een werknemer in de schuldhulpverlening terecht komt. " Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" zegt men. En dat geldt zeker voor financiële problemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten