donderdag 25 november 2010

Gratis Geldwinkels; de oplossing?

Financieel adviseur
Ik ben al bijna 20 jaar financieel adviseur. Ik hoop mijn vak nog heel lang uit te mogen voeren. Als we tot ons 67e door moeten, kan het ook nog lang. In 20 jaar heb ik het vak zien veranderen. Van 'u vraagt wij draaien' naar 'wij hebben wat en u mag tekenen'. Ergens in het midden ligt de waarheid. Ik heb altijd graag met mijn klanten meegedacht en hen op ideeën willen brengen. Samen de financiële puzzel oplossen naar ieders tevredenheid. Dat is de uitdaging. En nu het plan om Gratis Geldwinkels in de Randstad. (http://nos.nl/artikel/200723-geldwinkels-voor-gratis-financieel-advies.html)

Kennis, integriteit, professionaliteit en het hart op de juiste plek
Van een financieel adviseur mag je een uitstekende kennis verwachten! Je vraagt tenslotte om hulp en advies rond om één van de meest belangrijke zaken in het leven; jouw financiën. Naast kennis is professionaliteit van belang. Geheimhouding, de juiste toon in het gesprek en respect voor jou als klant. Maar naast deze voor mij vanzelfsprekendheden, vind ik integriteit de allerbelangrijkste. Door de juiste integriteit kan je met de klant mee bewegen. Beslissingen van de klant zijn niet altijd rationeel en soms fiscaal niet handig. Maar daar gaat het ook niet altijd om. De klant heeft een life-line. Hij bepaalt wat er op die lijn belangrijk is en welke financiële producten hier voor nodig zijn.

Wrijving
En hier wringt de schoen. De overwegingen van de klant lopen niet parallel met de belangen van een door targets of provisie gedreven adviseur. Het vraagt wat van de integriteit van een financieel adviseur om zijn targets en provisie buiten het gesprek te laten. Om zich niet te laten leiden door het geld dat hij ontvangt of misloopt. Als je deze geheel buiten een gesprek wilt laten, zal je de adviseur per uur moeten betalen. Dat kost de klant geld maar levert hem op lange termijn geld en rust op. Maar wil en kan de klant dit betalen?

Gratis Geldwinkels
Minister De Jager van Financiën wil Gratis Ggeldwinkels'. Maar zijn Gratis Geldwinkels' de oplossing? Uit het artikel blijkt dat deze bemand gaan worden door studenten of vrijwilligers..... Zo belangrijk is het dus. Geen goed opgeleide financieel adviseurs die de klappen van de zweep kennen maar mensen die 'het erbij doen'. Worden zij wft gecertificeerd? Vindt er enige controle plaats op wat zij adviseren? Ik ben bang dat het advies tot algemene zaken beperkt blijft. Daarnaast blijkt uit het artikel dat zij geen producten gaan verkopen; dus de klant is uiteindelijk nog aan een financieel adviseur overgeleverd en zijn we terug bij af.

Beloning
Een financieel adviseur wil een eerlijke beloning voor zijn diensten. Tenslotte komt de kennis niet aanwaaien. Dit is een jaarlijks terugkomende investering. Met een goed gesprek ben je er niet. Zaken zullen uitgezocht moeten worden en het advies goed onderbouwd. Dit kost tijd. Voor een advies waarbij alles netjes aangeleverd is moet je al gauw aan 10 uur werk denken. Een eerste stap is een adviseur per uur te betalen en de provisie uit de producten te halen. De tweede stap is de consument ervan te overtuigen dat zijn zogenaamde 'gratis' advies, hem op de lange termijn geld kost.

Lange weg
We hebben een lange weg te gaan. Ik heb het idee dat de consument de financiële wereld met al haar adviseurs nog lang niet vertrouwt. Maar of gratis geldwinkels bemand door studenten en vrijwilligers de oplossing is; ik denk het niet!

1 opmerking:

  1. Ik deel je gevoel. Vanochtend was ik blij met de erkenning van het beroep financieel adviseur door onderscheid te maken tussen productverkopers en de beschermde titel (volgens De Jager) onafhankelijk financieel adviseur. Dat voelde als een erkenning.

    Later kwam de Geldwinkel ter sprake. Kennelijk kan die beroepsgroep worden vervangen door studenten en vrijwilligers. Consistent? Nee. Waarom alleen in 5 grote steden? Waarom niet de winkels bemannen door die onafhankelijke financieel adviseurs? Het idee van toegankelijk advies vind ik nobel, doch het zal erg van de uitvoering afhangen of ik enthousiast word

    BeantwoordenVerwijderen