maandag 6 december 2010

Middenklasse kreunt onder de crisis

Meer vraag naar schuldhulpverlening
Zaterdag 4 december stond er een artikel in de Stentor over de toenemende vraag naar schuldhulpverlening. http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/article7739315.ece. In de 'papieren krant' stond een uitgebreid artikel. Dat mensen met een minimum inkomen een beroep op schuldhulp doen, lijkt algemeen geaccepteerd. Maar dat nu ook het midden- en hogere segment en zelfstandig ondernemers tot de financiële slachtoffers van de crisis horen is een artikel waard. En terecht.

Logisch
Terwijl het eigenlijk zo logisch is dat onder deze groep het vet op de botten weg is.  Van zelfstandig ondernemers kan ik niet zoveel zeggen. Ik kan mij er iets bij voorstellen maar mijn feitenkennis schiet hierin tekort. Het midden- en hogere segment is mij zeer wel bekend. Aan de buitenkant lijkt alles koek en ei maar van enige financiële reserves is allang geen sprake meer. Lange tijd kon het niet op en kredieten om de levensstandaard te handhaven waren maatschappelijk geaccepteerd. Echter, aan deze levensstandaard zit een prijskaartje; het termijnbedrag van je krediet of hypotheek. Status werd grotendeels ontleend aan werk en inkomen. Als dat wegvalt, valt er meer dan inkomen weg.

Wat als...
...je werkeloos of arbeidsongeschikt wordt? Hoezo, dat overkomt mij toch niet? Terwijl de teruggang in inkomen in deze groepen echt groot is in geval van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. De WW en de WIA werken bij het berekenen van de hoogte van de uitkering met een dagloon. Dit is per 1 juli 2010
€ 187,77. De hoogte van een WW- of WIA uitkering is maximaal 70% van €187,77. Is het salaris hoger dan € 49.000,-- p/j incl. vakantiegeld, is de inkomensteruggang meer dan 30%!! En dit weten niet veel mensen. Ze gaan er dan ook de mist mee in met alle gevolgen van dien.

Informatie over financiële gevolgen ontslag
Op de website van het Nibud wordt steeds meer naar informatie gezocht over de financiële gevolgen van ontslag. De put dempen als het kalf verdronken is. Hoewel het vertrouwen in financieel adviseurs vandaag ter discussie staat, verbaas ik mij ook over het gemak en de naïviteit waarmee men financiële producten aanschaft (of juist niet aanschaft). Ik zit er dan ook wel eens een beetje dubbel in. Tijdens ieder kredietgesprek zouden de financiële gevolgen van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid besproken moeten worden. Cliënten daar en tegen zouden zo'n gesprek zonder $-tekens in hun ogen in moeten gaan en de risico's van het aangaan van een krediet goed op zich in moeten laten werken.  En inderdaad bezoek de website van het Nibud; maar dan wel vóór het krediet gesloten wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten