maandag 24 januari 2011

De kramp van Roodstaan

Roodstaan
De berichtgevingen  rondom 'roodstaan' buitelde deze week over elkaar heen. Ik las vandaag de berichtgeving van het Nibud.http://www.nibud.nl/zoeken/zoeken-resultaat/artikel/rood-staan-is-duur-en-populair.html En ja, ik kan er niet omheen; roodstaan is duur. En ja, onder sommigen van ons ook populair.

Knuppel in het hoederhok
Maar roodstaan, althans de mogelijkheid tot, is ook handig en soms ook noodzakelijk. Ik heb bijvoorbeeld die mogelijkheid nodig, omdat mijn inkomsten en uitgaven niet synchroon lopen. Best lastig bij de kassa van de supermarkt! Voor mijn werk maak ik gebruik van het rekenprogramma van het Nibud. Hierbij worden alle inkomsten en alle uitgaven omgerekend naar maandbedragen. Maar de kinderbijslag komt 1x per kwartaal.... Hoe gaan we dat dan oplossen? Ik maak ik met mijn cliënten een 'liquiditeitsbegroting'.  Dus niet: 'wat staat er nog op mijn rekening, kan ik nog doorpinnen?'. Maar wat heb ik deze maand gepland! Daar horen ook reserveringen bij! En dan kan het gebeuren dat je even roodstaat. Ter overbrugging. En dat is dan ook de enige reden dat je rood mag staan! De mogelijkheid tot rood staan is geen aanvuling op je inkomen. Het is niet de bedoeling dat je van die faciliteit eens flink gaat shoppen. Limieten van € 2500,-- zijn niet nodig.

Toch roodstaan
Maar laten we alsjeblieft het roodstaan niet als een 'onoorbare' zaak benoemen. Het levert spanning op bij diegene die er af en toe gebruik van maken. Of bij diegene die teveel roodstaan en er hard aan werken dit terug te dringen.Ook mijn cliënten willen het liefst die mogelijkheid tot roodstaan van hun privérekening halen. Maar dat kan niet meteen! Die ruimte komt er wel maar niet binnen een maand. Daar werken we samen naar toe. Door naast de noodzakelijke uitgaven te doen, ook te reseveren. En zo, langzaam maar zeker staan ze langer in de plus dan in de min. Het is een mindsetting. Dat kan je leren maar niet alleen. Daar is goede begeleiding bij nodig. En die bied ik dan weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten