donderdag 6 januari 2011

Wat kan je en wat mág je; AFM

Scherp
Een scheidingsmediator vroeg mij of ik van dienst kan zijn bij de financiële advisering rondom een scheiding. Deze vraag zette mij op scherp. Het is niet de vraag of ik het kán. Natuurlijk kan ik dat! Maar mág ik het ook. Toch maar eens contact opgenomen met de AFM http://www.afm.nl/. Wat ik al dacht bleek waar;

"Een financiële dienstverlener is degene die een ander financieel product dan een financieel instrument aanbiedt (dus ook: banken en verzekeraars), of die adviseert, bemiddelt, herverzekerings-bemiddelt, optreedt als gevolmachtigde agent of optreedt als ondergevolmachtigde agent."

Dus ook als je geen producten aanbiedt maar alleen adviseert heb je een vergunning van de AFM nodig!

Bovenstaande leidt geen twijfel; ik moet een vergunning aanvragen bij de AFM. Inmiddels is de procedure gestart. Ik heb er alle vertrouwen in.

Overdenking
Wat ik alleen bedenk; hoeveel (budget-)adviseurs  en schuldhulpverleners gaan ongewild de grens over zonder dat zij een vergunning van de AFM hebben of zelfs maar WFT certificaten hebben? In eerste instantie dacht ook ik geen AFM vergunning nodig te hebben. Ik begeleid immers werknemers bij het creëeren van financieel bewustzijn. En ik ben WFT gecertificeerd. Gaandeweg ontdekte ik dat ik de grens van adviseren overging. Immers, ik heb de kennis en zie veel financiële producten in huishoudingen voorbijkomen. Helaas niet altijd met kennis van zaken gesloten..... Zodra ik hier wat over zeg, dan wel een alternatief benoem, ga ik de adviseringsgrens over. Zo snel gaat dat!

Advisering
Het lijntje naar advies is dun. Annemarie van Gaal oppert in haar boek 'Succes', dat naar haar mening een overlijdensrisico of begrafenisverzekering wegegooid geld is, als je jong en gezond bent. (bron: Succes, adviezen voor een financieel onbezorgd leven blz 43). Hoewel zij duidelijk stelt dat dit haar mening is, wordt dit door de mensheid al snel als juist aangenomen. De verzekeringen worden opgezegd. Ongeacht hun persoonlijke situatie. Heeft Annemarie nou een advies gegeven of niet?

Bij een goed financieel advies hoort een goede inventarisatie. Zomaar stellen dat een product overbodig is, is te kort door de bocht. Ik zou alleen niet de alle budgetcoaches en besparingsgoeroes de kost willen geven die hierover een advies geven, niet gehinderd door kennis.

Mijn mening
Alle dienstverleners die zich met de financiële producten van een ander bezig houden door hierin een adviserende rol  aan te nemen, dienen aantoonbaar over kennis en kunde te beschikken! Dus eigenlijk dienen zij allemaal op zijn minst WFT certificaten te hebben. Alleen op deze manier is de cliënt gewaarborgd van een goed advies!

Ik ga aan de slag; checklisten, procedurebeschrijvingen, getuigschriften........

1 opmerking:

  1. Zakelijke mediation is een goede zaak en kan vaak conflicten tussen bedrijven oplossen. Ik zoek echter
    Echtscheidingsbemiddeling in Bergeijk. Zou ik hier ook beroep kunnen doen op zakelijke mediation?

    BeantwoordenVerwijderen