maandag 21 maart 2011

presenteren

zó leuk!
Ik mag graag een presentatie geven. "Knap"'zegt men. "Ga je niet stotteren?" En dat vind ik zo bijzonder; dat doe ik dus niet! Of dat 'knap' is weet ik niet. Ik geloof in wat ik doe en wat ik te vertellen heb. Ga eigenlijk zo op in mijn verhaal dat het presenteren als het ware vanzelf gaat.

Tips
Desalniettemin vind ik het fijn om tips over presenteren te lezen. Zo ook dit weekend. u-bent-de-autoriteit-in-uw-presentatie en vandaag 6-stijlvolle-tips-voor-een-overtuigende-presentatie . Sommige zaken die de schrijvers benoemen lijken zo vanzelfsprekend. En toch herinner ik mij presentaties waarbij de spreker zich niet voorbereid had. Of dat iemand de tekst in steekwoorden op een kaartje had en als het ware aan het kwartetten was op het podium. Ik vind het het fijnst een verhaal te horen van iemand die dit met passie brengt. Dat straalt hij uit en daar staat hij voor.

Verbeteren
Maar laat ik eerlijk zijn; ook mijn eerste presentaties waren voor verbetering vatbaar! Met mijn passie en overtuiging zat het wel goed maar verder was nog wel werk aan de winkel. Zo was de powerpoint in het begin niet in mijn huisstijl en printte ik de handouts...... Ging ik zo op in mijn verhaal dat ik vergat aan wie ik de presentatie gaf. Erg jammer! Maar ik heb lieve mensen om mij heen die mij tips en tools aan de hand deden en een leeromgeving boden. Dus is de achtergrond tegenwoordig in huisstijl en zijn de handouts in de vorm van een brochure. En houd ik mijn doelgroep bij de voorbereiding op het netvlies. Al doende leert men.

Uitdaging
Morgen mag ik voor het managementteam van een grote organisatie een presentatie geven. 40 tot 50 man in de zaal. Geweldig! Ik loop al 2 dagen aan mijzelf hardop de presentatie te geven. Hoop dat niemand naar binnenkijkt.... In juni volgt nog een presentatie. Dan aan een zaal vol vrouwen. Toch weer anders. Maar allemaal leuk.

Ben benieuwd morgen;  de presentatie staat op stick, de brochures liggen klaar, het pak hangt in de kast en de reserve pantys zitten in de tas. Mensen, here I come.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten